A
A/B test
Testmethode om de effectiviteit van twee (of meer) mogelijkheden te vergelijken. Ook wel bekend als split test of multivariate testing.
Aanwezigheid
Zie: online aanwezigheid
Above the fold
Het deel van een webpagina die een bezoeker ziet zonder te scrollen.
Ad blocker
Een programma of app die het weergeven van advertenties in de browser van je computer, tablet of smartphone blokkeert.
Affiliate marketing
Het verkopen van andermans producten op je eigen website, of het verwijzen van bezoekers naar andere platforms (voor een afgesproken vergoeding).
Analytics
Gedetailleerde informatie over het bezoek van een website.
AVG
Afkorting van 'Algemene Verordening Gegevensbescherming'. Deze wet bepaalt dat persoonsgegevens alleen onder strikte voorwaarden mogen worden gebruikt en opgeslagen.
B
B2B
Zie: Business-to-business
B2C
Zie: Business-to-consumer
Banner (advertentie)
Een digitale advertentie die wordt getoond op een webpagina. De advertentie bestaat uit tekst en afbeeldingen waarop kan worden geklikt.
Bedankpagina
Webpagina waar bezoekers terechtkomen nadat ze een bestelling hebben gedaan of een actie hebben voltooid.
Bedrijfsprofiel op Netwerk
Het Bedrijfsprofiel op Netwerk (de Online Locatie Manager) is een product van Youvia waar je met één druk op de knop jouw bedrijfsgegevens deelt op meer dan 30 netwerken, waaronder Facebook en Google.
Bereik
Het aantal personen dat de advertentie heeft gezien binnen een bepaalde tijdspanne. Dit kan uitgedrukt worden als het aantal weergaven van een advertentie of het aantal unieke bezoekers op een landingspagina.
Betrokkenheid
Ook wel engagement genoemd, verwijst naar actieve interacties die online gebruikers hebben met je advertentie of advertentie-inhoud. Denk aan activiteiten zoals klikken, delen, plaatsen van opmerkingen, enz.
Bing
Zoekmachine van Microsoft, vaak gebruikt door mensen met een Windows-computer. In Nederland is dit na Google de meest gebruikte zoekmachine.
Bing Ads
Het advertentieplatform van de zoekmachine Bing.
Blog
Een verzameling artikelen en berichten die op een website worden gedeeld. Vroeger was een blog een online dagboek, nu wordt het ook als verkoopkanaal ingezet.
Browser
Kort voor webbrowser. De browser is het programma dat je gebruikt om te surfen op het World Wide Web, bijvoorbeeld Chrome of Internet Explorer.
Business-to-business
Dit betekent letterlijk: van bedrijf naar bedrijf. Van toepassing wanneer je als ondernemer producten verkoopt voor andere bedrijven.
Business-to-consumer
Dit betekent letterlijk: van bedrijf naar consument. Van toepassing wanneer je als ondernemer producten verkoopt voor consumenten.
Buzzword
Een woord of term die in een korte tijd (en uit het niets) heel populair wordt. Maken vaak onderdeel uit van een specifiek vakgebied.
C
Click Through Ratio (CTR)
De verhouding tussen de hoeveelheid kliks op een website of advertentie en de hoeveelheid personen die de website of advertentie gezien hebben. Met de CTR kan je goed zien hoe aantrekkelijk jouw doelgroep een advertentie vindt.
Clicks
Het aantal keer dat op een website, advertentie, button of link geklikt is.
CMS
Kort voor Content Management Systeem. Een CMS is het programma waarmee je content op een website kan publiceren.
Content
De digitale inhoud van een website of platform, zoals afbeeldingen, tekst en video's.
Contentkalender
Een kalender waarin je duidelijk maakt wanneer content wordt gepubliceerd.
Contentstrategie
De strategie waarin je bepaalt welke content nodig is om jouw doelgroep te bereiken en aan te zetten tot actie.
Conversie
Dit zijn de gewenste acties van een persoon na een interactie met bijvoorbeeld jouw website, advertentie, sociale media of een ander marketingkanaal. Denk aan een aankoop via je website, registratie voor een evenement, het downloaden van een brochure, enz.
Conversieoptimalisatie
Het verbeteren van het resultaat van een website, nieuwsbrief of andere digitale content. Vaak bereikt door slim te A/B-testen.
Conversieratio
De verhouding tussen de hoeveelheid bezoekers van een website en het aantal acties dat bezoekers ondernemen. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers dat een aankoop doet.
Conversietracking
Het verzamelen en bijhouden van informatie over conversies.
Cookies
Een klein stukje code dat in een website wordt geplaatst om vervolgens bezoekersgegevens te verzamelen. Cookies worden gebruikt om gebruikers digitaal te leren kennen. Handig bij herhaalbezoeken.
Cost per action (CPA)
Engels voor 'Kosten per voltooide actie'. In de wereld van online adverteren is CPA een afrekenmodel, waarbij je pas betaald als de bezoekers een bepaalde actie heeft ondernomen.
Cost per click (CPC)
Engels voor 'Kosten per klik'. Een afrekenmodel waarbij je pas betaald als de bezoeker op een advertentie of button geklikt heeft.
Cost per lead (CPL)
Engels voor 'Kosten per lead'. Een afrekenmodel waarbij je pas betaald als je belangrijke gegevens van een bezoeker hebt ontvangen, zoals een e-mailadres of telefoonnummer.
Cost per mille (CPM)
Engels voor 'Kosten per mille'. Een afrekenmodel waarbij je betaald per mille, oftewel 1000 (views).
Cost per sale (CPS)
Kosten per verkocht product.
D
De Gouden Gids
De (digitale) gids waarin de consument contactgegevens van bedrijven kan vinden. Youvia is ontstaan vanuit DTG: de fusie tussen de Telefoongids en de Gouden Gids.
De Telefoongids
Een gids met daarin een grote verzameling telefoonnummers gerangschikt op woonplaats en naam. Youvia is ontstaan vanuit DTG: de fusie tussen de Telefoongids en de Gouden Gids.
Digitale coach
Youvia helpt ondernemers met het opzetten van succesvolle online marketing. Daarom mag je ons zien als jouw digitale coach.
Display advertising
Digitale advertenties die zichtbaar zijn op websites, in zoekmachines of op social media.
Domeinnaam
De naam die je geeft aan de locatie van jouw website of platform. Onze domeinnaam is bijvoorbeeld Youvia.
Downloaden
Het ontvangen van een bestand via een digitale weg. Het tegenovergestelde van uploaden.
E
E-commerce
Het online verkopen van producten.
E-mailmarketing
De promotie van producten of diensten via e-mail. Zie: Business-to-consumer
Extensie
De locatie die gekoppeld is aan je domeinnaam, bijvoorbeeld .nl, .com of .org. Bij Youvia is onze extensie is .nl.
F
Flash
Technologie die is ontwikkeld om interactieve content te tonen op het internet.
Forum
Een online community waar bezoekers informatie vinden en met elkaar communiceren over uiteenlopende onderwerpen.
Frequency cap
Een beperking in hoe vaak een webbezoeker of online gebruiker een bepaalde advertentie te zien krijgt.
G
Gesponsorde content
Het tegen betaling tonen van content, bijvoorbeeld op een webshop.
Gesponsorde link
Het tegen betaling tonen van een websiteadres, bijvoorbeeld in zoekmachines of op een website.
Zoekmachine van het gelijknamige bedrijf Google. In Nederland is dit de meestgebruikte zoekmachine.
H
Hamburgermenu
Icoon op een website die bestaat uit drie horizontale streepjes. Als je hierop klikt, opent het websitemenu. Vaak gebruikt voor websites zichtbaar op tablets en smartphones.
Herhaalbezoek
Wanneer een bezoeker van een website na zijn eerste bezoek nog een keer terugkomt.
Homepage
Landingspagina van waaruit alle andere webpagina's van een website volgen. Je kunt dit ook wel zien als de voorkant van een website of platform.
HTML
Een codetaal waarmee developers en programmeerders digitale content bouwen.
Hyperlink
Een (klikbare) tekstuele verwijzing naar een internetpagina, binnen dezelfde website of daarbuiten.
I
Impressie
Het aantal keer dat een website of advertentie getoond wordt.
J
Javascript
Een codetaal die gebruikt wordt om de interactiviteit op websites verder te verbeteren.
K
Keywords
Engels woord voor 'zoektermen'. Keywords zijn termen die de doelgroep gebruikt om websites te vinden in zoekmachines.
Klantenvertellen
Online platform waar klanten hun ervaringen met een bedrijf kunnen delen. Bedoeld voor het verzamelen van reviews.
Kliks
Zie: Clicks.
L
Landingspagina
Ook wel bestemmingspagina genoemd. Een pagina op je website waar een bezoeker op binnenkomt door middel van het gebruiken van een link op een ander kanaal (bijvoorbeeld een social media bericht, een online advertentie of een e-mail).
Lead
Potentiële klant waarvan je al gegevens hebt ontvangen, bijvoorbeeld een e-mailadres of een telefoonnummer.
Link
Een verwijzing naar een internetpagina, binnen dezelfde website of daarbuiten.
Linkbuilding
Het vermeerderen van het aantal links dat naar jouw website verwijst, om zo beter te scoren in zoekmachines.
Linkpopulariteit
Een manier om de kwaliteit en hoeveelheid links dat naar jouw website verwijst te meten.
Listing
De zoekresultaten die een gebruiker krijgt na het uitvoeren van een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google of Bing.
M
Marketplace
Potentiële klant waarvan je al gegevens hebt ontvangen, bijvoorbeeld een e-mailadres of een telefoonnummer.
Multivariate testing
Zie: A/B Test.
N
Navigatie
De manier waarop bezoekers door de beschikbare webpagina's van een specifieke website kunnen surfen.
O
Online aanwezigheid
De som van het aantal pagina's en platforms waarop jij met jouw onderneming vindbaar bent. Hoe groter je aanwezigheid, hoe beter vindbaar je bent.
Online bereik
Het aantal digitale gebruikers dat je met je website of advertentie kunt bereiken.
Online Locatie Manager
De Online Locatie Manager (Bedrijfsprofiel op Netwerk) is een product van Youvia waar je met één druk op de knop jouw bedrijfsgegevens deelt op meer dan 30 netwerken, waaronder Facebook en Google.
Online marketing
Online marketing is het promoten van je product of dienst via het internet.
Online marketing check
Een gratis check die we bij Youvia aanbieden om meer te leren over hoeveel succes jij momenteel al hebt met online marketing.
P
Pageview
De meeteenheid om het aantal vertoningen van een webpagina weer te geven.
Pagina ranking
Hoe goed een specifieke webpagina scoort binnen een zoekmachine. Hoe hoger de ranking, hoe beter vindbaar je bent.
Platform
Een ander woord voor website of kanaal.
Portaal
Engels voor 'portaal'. Deze term wordt vaak gebruikt voor websites waar gebruikers veel informatie kunnen vinden of acties kunnen ondernemen.
R
Ranking
Zie: paginaranking.
Referrer
Engels voor 'verwijzer'. Een referrer is een pagina van waaruit een bezoeker op een andere webpagina terecht is gekomen.
Reviews
Het delen van ervaringen met een onderneming of een bepaald product.
S
SEA - Search Engine Advertising
Online adverteren in zoekmachines.
SEO - Search Engine Optimization
Zie: zoekmachineoptimalisatie.
Shoppingplaces
Youvia Shoppingplaces is de tool die wij aanbieden om jouw producten te verkopen op de verkoopkanalen van derde partijen. Zie ook: marketplaces.
Split test
Zie: A/B Test
Stickiness
De periode die een bezoeker doorbrengt op een website.
Surfen
Ander woord voor internetten.
T
Traffic
Engels voor 'verkeer'. Traffic geeft aan hoeveel bezoekers er naar je website komen.
U
Unieke bezoekers
Het aantal afzonderlijke IP-adressen dat een website bezoekt. Het aantal unieke bezoekers laat zien hoeveel personen er op jouw website geweest zijn, en filtert daar het aantal herhaalbezoeken uit.
Uploaden
Het online zetten van een bestand via een computer.
URL
Het volledige websiteadres. Bijvoorbeeld: www.youvia.nl
V
Vertoningen
Zie: pageviews.
Views
Zie: pageviews.
Vindbaarheid
Hoe goed jouw website op dit moment vindbaar is wanneer gebruikers een zoekopdracht uitvoeren in een zoekmachine.
W
Webshop
Een online platform of kanaal waar bezoekers producten kunnen kopen.
Website
Een verzameling samenhangende webpagina's op het World Wide Web.
WWW
Afkorting voor World Wide Web. Onderdeel van het internet waarbinnen webpagina's met elkaar in verbinding staan via hyperlinks.
Z
Zoekmachine
Een zoekmachine is een computerprogramma waarmee informatie kan worden gezocht op het internet. Voorbeelden van bekende zoekmachines zijn Google, Bing en Yahoo.
Zoekmachineoptimalisatie
Het verbeteren van websites, apps en andere digitale kanalen om zo de hoeveelheid verkeer uit zoekmachines te vergroten. Ook wel bekend als Search Engine Optimization of SEO.
Zoektermen
Zie: keywords.
Wij zijn Youvia
Van websitebouw tot adverteren in Google: bij ons vind je alle tools onder één dak.
Je kunt het zelf doen óf uitbesteden. Zo houd jij tijd over om te ondernemen.
Iedere onderneming is anders. Daarom bieden onze digitale coaches altijd advies op maat.
Samen bekijken we welke oplossing het beste bij je huidige situatie past.
- Wie is Youvia?
Youvia is jouw gids in het digitale landschap. Voorheen stonden we bekend als oude, vertrouwde De Telefoongids en daarna als DTG. Wij helpen ondernemers in Nederland om eenvoudig aan de slag te gaan met online marketing. We bouwen je website, zorgen ervoor dat je bedrijf goed vindbaar is voor klanten én werken samen aan je online reputatie. Alle online marketingactiviteiten nemen we je uit handen, zodat jij kunt doen wat jij het liefste doet: ondernemen.
- Waarom en wanneer zijn jullie van naam veranderd?
DTG heet sinds maart 2020 Youvia. We zijn van naam veranderd omdat we zoveel méér zijn dan een ‘telefoongids’ en tegenwoordig online marketing diensten aanbieden. Toch zijn we apetrots op onze geschiedenis. Al meer dan 130 jaar helpen we ondernemers goed gevonden worden. Eerst in De Telefoongids, daarna als DTG en nu dus als Youvia. Mooi toch?
- Verandert dit iets voor mij als klant?
Nee. We bieden nog steeds dezelfde producten aan, zoals het bouwen van websites, het verbeteren van je reputatie en het opzetten van advertenties in Google. Sterker nog: er komen alleen nog maar meer diensten bij, zoals marketplaces en andere online marketing diensten. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met een nieuw administratiesysteem, dat samenwerken nog soepeler maakt. Houd hiervoor Mijn Youvia in de gaten.
- Horen bedrijven zoals Telefoongids.com, Telefoongids Online en Telefoongids Nederland ook bij Youvia?
De Telefoongids is een zeer bekende naam in Nederland en hierdoor komt het (helaas) regelmatig voor dat andere bedrijven zich als ons voordoen. Youvia is eigenaar van de merknaam De Telefoongids (www.detelefoongids.nl) en Gouden Gids (www.goudengids.nl). Andere samenstellingen van deze (domein)namen zijn geen onderdeel van ons bedrijf.
Het kan zijn dat je een factuur hebt ontvangen van het bedrijf AlleMedia BV. Zij opereren onder de naam Telefoongids Nederland. Het contact met hen begint vaak met een telefoontje voor een gratis vermelding, welke ze later upgraden naar een klein betaald pakket. Voordat je het doorhebt, sturen ze je een factuur voor een niet gecommuniceerd hoog bedrag en proberen ze je aan een gesloten overeenkomst te houden.
Per 08-12-2022 zal Alle Media BV het gebruik van de handelsnaam Telefoongids Nederland en domeinnaam www.telefoongids-nl.nl staken en gestaakt houden. Als het goed is, ervaar je hier dan nu ook geen last meer van. Loop je toch ergens tegenaan aangaande het misbruiken van onze naam, mail ons dan via klantreactie@youvia.nl en dien eventueel een klacht in bij https://www.fraudehelpdesk.nl/.
Ook "Gouden MKB Register" valt niet onder onze onderneming.
Heb je vragen over online marketing?
Kom maar op! Onze digitale coaches staan te springen om je vragen te beantwoorden.
Bel 020 408 6400
Stuur ons een berichtJoin the club!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de beste online marketingtips.
Schrijf in