Begin deze maand was het Social Media Day. Daarom is dit hét moment om nog eens uit te lichten welke opties je hebt en welk kanaal het best bij jouw onderneming past, maar ook wat de kracht achter Social Media is. Er zijn veel meer kanalen beschikbaar dan dat hier aan bod komen, maar in Nederland worden onderstaande opties het meest gebruikt.
Lees je mee?
Je hebt veel verschillende opties
Gebruikers van Facebook zijn er in alle leeftijden en met allerlei soorten interesses. De meest brede doelgroep vind je hier. Men wil hier voornamelijk geëntertaind worden, dus kom met leuke weetjes, video’s, bedrijfsupdates en grappige product- of dienstomschrijvingen.
Instagram is er met name voor de doelgroep tot 40 jaar. Als je met je bedrijf wil groeien op Instagram zul je waarschijnlijk iets creatiever of handiger moeten zijn dan op Facebook. Dat komt omdat video steeds belangrijker wordt voor dit platform. Ga met foto’s, video’s, reels en stories aan de slag om jouw bereik te vergroten.
Wanneer je met Pinterest aan de slag gaat, dien je anderen te inspireren. Men gaat naar Pinterest voor tips over van alles; klussen, inrichting, make-up, knutselen, reizen, recepten, etc. Heb je dus iets leuks te delen waarmee je een ander kan inspireren, post dit dan op Pinterest. ‘Pin’ bijvoorbeeld een foto van je product of dienst en link hier een blog in.
Twitter is er met name voor de actualiteit. Iets dat nú speelt, en dan in een klein aantal woorden uitgedrukt. Vanuit een MKB-bedrijf is Twitter over het algemeen wat lastiger te gebruiken, omdat je niet iedere zoveel dagen echt iets waardevols te melden hebt voor je volgers, maar jij als eigenaar zijnde zou hier bijvoorbeeld wel op actief kunnen zijn.
Met SnapChat en TikTok bereik je met name de jeugd. Voor SnapChat zou je bijvoorbeeld een filter kunnen maken die anderen kunnen gebruiken wanneer ze bij jouw bedrijf aanwezig zijn, en op TikTik kun je redelijk intuïtief mooie video’s maken en bewerken met je eigen teksten. Geef hierin iets mee, wie weet gaat je video wel viral!
Ben je nou helemaal niet handig met foto of video, maar wil je wel graag de interactie opzoeken met je doelgroep, zorg dan dat je een uitnodiging krijgt voor Clubhouse. Op dit platform wordt alleen gewerkt met audio, dus je hoeft niets te bewerken. Je kunt vanuit jouw bedrijf of vanuit een bepaalde stelling een ‘room’ openen en daar het gesprek aangaan met jouw doelgroep.
Het nut van Social Media voor jouw bedrijf
Met Social Media speel je in op de latente behoefte van jouw (potentiële) klanten. Men zit niet op Facebook of Instagram met het doel om direct tot aankoop over te gaan. We willen geïnspireerd en geëntertaind worden. Het doel is dus om ‘te blijven hangen’ bij je doelgroep. Zodra ze dan wél concreet op zoek gaan naar jouw dienst of product, denken ze (hopelijk) aan jouw onderneming.
Gewoon met alles meedoen en starten met Socials omdat iedereen dat doet, is daarom niet de juiste strategie. Social Media moet je serieus nemen zonder te serieus te zijn. Hiermee bedoel ik: consistent posten en nadenken over wat je met je bericht wil bereiken, maar niet te serieus of krampachtig overkomen in je berichten. Je wil een band opbouwen met je volgers en ze het idee geven dat ze je organisatie kennen. En dan dus niet alleen je producten of diensten, maar ook het gevoel of de cultuur erachter.
Weet jij al met welk platform jij aan de slag wil?