Stap 1: Log in met je Gmail-account
Stap 2: Meld je website aan
Stap 3: Vul je websitegegevens in
Vul je accountnaam in (liefst de naam van je bedrijf) en geef alle websitegegevens en bedrijfsgegevens op die gevraagd worden. Bepaal vervolgens in welke mate je je gegevens deelt en geef aan met wie je dit wilt delen.
Stap 4: Installeer de tracking-ID op je website
Na het invullen van alle gegevens ontvang je een tracking-ID ofwel een 'tag' Deze code vormt je account-ID. Google Analytics gebruikt dit nummer om de resultaten van je website te kunnen meten ('tracken'). Kopieer en plak deze code in de html-code van elke pagina die je wilt bijhouden. De code plak je vóór de laatste code in de html.
Doe dit zelf via het programma waarin je jouw website beheert (je CMS). Of mail de trackingcode naar de beheerder van je website. Let op: sommige systemen hebben een speciale plek voor het installeren van een Analytics-tag. Dit staat dan aangegeven.