Waarom een privacyverklaring?
Eisen aan de privacyverklaring
- Je eigen identiteit, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam en contactgegevens
- Welke gegevens je bewaart
- Waarom je de gegevens bewaart
- Hoe lang je de gegevens bewaart
- Wat je met de gegevens gaat doen (aan derden geven of eigen gebruik)
- Welke rechten heeft de klant? (inzage, aanpassing, indienen klacht etc.)
- Beschrijf hoe de gegevens worden beveiligd
- Noem en beschrijf je gebruik van cookies
- Remarketing, een SEA-techniek, stelt specifieke eisen aan je privacyverklaring
- Handelingen die je hierin vermeldt, moeten voldoen aan de wet.
Hoe?
Maak het vooral niet te moeilijk voor de lezer. Ook dat mag niet van de wet. Je hoeft niet de exacte termen te gebruiken zoals in de wettelijke privacyverklaring. Kijk ook eens hoe een concurrent het op een soortgelijke website aanpakt. Of vraag een bedrijf-x-medewerker om een voorbeeld.
Over het schrijven zelf: houd het beknopt. Zorg dat er één kernboodschap per alinea staat. Maak duidelijke kopjes en schrijf actieve zinnen. Gebruik eventueel ook opsommingen, tabellen of kaders om het overzichtelijk te houden. Je mag animaties of afbeeldingen toevoegen om het wat speelser te maken. Laat het controleren door een jurist zodat je privacyverklaring aan klopt en aansluit bij jouw werkwijze.
Let op! Heb je veel internationale websitebezoekers? Presenteer je privacyverklaring dan ook in het Engels. Je kunt meerdere talen toevoegen. Zorg er wel voor dat de teksten inhoudelijk overeenkomen.
Waar op je website zet je de privacyverklaring?
Volgens de wet moet de privacyverklaring altijd te vinden zijn voor de klant. Laat het daarom het liefst voorafgaand aan een inschrijving of toezegging zien door middel van bijvoorbeeld een pop-up of een opt-in vinkje. Ook kun je in de menubalk een aparte optie geven om de gehele privacyverklaring door te nemen op een pagina met een eigen url. Plaats bij elk formulier een link naar deze pagina. En zet de verklaring eventueel ook met een linkje in de footer, bij de andere algemene voorwaarden. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan.