Zoveel ondernemers, zoveel websites en zoveel verschillende homepages. De één kiest voor een pakkend beeld dat het hele scherm vult, de ander toont gelijk het volledige assortiment. Maar welke keuzes zorgen nu voor de beste eerste indruk? We hebben 5 basisvoorwaarden voor een goede homepage op een rij gezet.
1. Gebruik je eigen huisstijl
De website is natuurlijk niet het enige communicatiemiddel. Je bedrijf heeft onder meer visitekaartjes, advertenties, posters en een bord op de gevel. Waarschijnlijk zijn al deze uitingen gebaseerd op je logo en huisstijl. Overal dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype en misschien zelfs dezelfde afgeronde hoekjes of lijnen. Een website die hier naadloos op aansluit, zorgt voor optimale herkenbaarheid. Het lijkt een inkopper, maar er zijn nog steeds veel websites die het bedrijfslogo laten zien en verder volledig afwijken van de huisstijl.2. Eén boodschap naar je klant
Het is verleidelijk om bezoekers bij binnenkomst op je website direct zo veel mogelijk te vertellen. Wie je bent, wat je allemaal verkoopt, waarom je dat verkoopt, noem maar op. Toch is een homepage met allerlei verschillende onderdelen snel onoverzichtelijk of zelfs intimiderend. Bij de voordeur van je winkel of kantoor vertel je toch ook niet gelijk je hele bedrijfsgeschiedenis? Maak een duidelijke keuze in wat je als eerste wil communiceren. Het 'gevoel' van je bedrijf? Gebruik dan bijvoorbeeld een mooie, representatieve foto. Het uitgebreide assortiment? Toon dan direct een slimme selectie van alle artikelen.
3. Zorg voor een scanbare pagina
Zodra bezoekers op de homepage komen, 'scannen' zij deze binnen enkele seconden om er achter te komen of dit de plek is waar zij moeten zijn. Zelfs als je voor één duidelijke boodschap hebt gekozen, kan de lay-out van de website verwarrend werken. Gevolg: de bezoeker vertrekt naar een andere website. Er is een aantal tips waarmee je de homepage snel scanbaar maakt.Tekst
1. korte teksten (maximaal 2 alinea's)
2. bulletpoints in teksten
3. duidelijke koppen
4. ruimte regelafstand
Vormgeving
1. beperkt aantal kleuren (maximaal 5 verschillende)
2. opvallende kleur voor de belangrijkste onderdelen
3. voldoende ruimte voor foto's en andere afbeeldingen
4. herkenbare koppen
4. Zorg voor een duidelijk menu
De homepage van je website is niet alleen de voordeur van de website, maar ook een soort wegwijzer. Na de eerste indruk wil de bezoeker meer weten. Wat is hier nog meer te doen? Waar kan ik wat vinden? Zorg dus dat de navigatie (het 'menu' van de website) altijd zichtbaar en herkenbaar is. De meest gangbare plek voor de navigatie is bovenin of als column aan de linkerzijkant. Gebruik in de navigatie duidelijke, algemene termen als 'producten', 'behandelingen' of 'contact'. Zo hoeven bezoekers niet te raden wat je precies bedoelt.5. Houd teksten actueel
Al is de homepage nog zo herkenbaar, éénduidig en scanbaar, ook de inhoud van de teksten bepaalt de eerste indruk. Een valkuil die bezoekers direct rechtsomkeert laat maken: oude gegevens en oud nieuws.
Een homepage met daarop een actie die 2 maanden geleden al afgelopen was, is geen uitnodiging om verder te kijken. Datzelfde geldt voor nieuwsberichten van weken geleden. Op een nieuwspagina kunnen ze eventueel nog blijven staan, maar op de homepage ziet een (terugkerende) bezoeker liever actuele teksten.
Vrijblijvend advies over je website.