Zorg dat jouw bedrijf ervan profiteert
Sinds begin dit jaar zijn bedrijfspagina's op Facebook nóg waardevoller geworden. Dat komt door de lokale zoekfunctie die constant verbeterd wordt. Voorheen leverde een lokale zoekopdracht als 'restaurant Katwijk' niet altijd zinvolle resultaten op. Nu krijg je bij diezelfde zoekopdracht bovenaan je scherm een lijst te zien van restaurants in de buurt van Katwijk. In de resultatenlijst zie je openingstijden, beoordelingen en vrienden die het restaurant bezocht hebben. En vooral dat laatste maakt Facebook ontzettend interessant voor de lokale ondernemer! Als ik namelijk zie dat mijn vrienden het restaurant bezocht hebben en het daarnaast ook nog 'liken', dan weet ik zeker dat zij een goede ervaring hebben gehad en zal ik eerder geneigd zijn om voor dat restaurant te kiezen.
Ook nieuw is de 'call-to-action-button'. Kies bovenin je bedrijfspagina uit een aantal opties als 'nu boeken', 'nu bellen' of 'shoppen'. In de zoekresultaten van Facebook en op jouw Facebookpagina is deze button prominent zichtbaar. Zorg dus dat je deze button hebt ingesteld, zodat jouw klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen of zelfs direct iets kunnen aanschaffen of boeken.
Facebook draagt bij aan je lokale online vindbaarheid
Een groot voordeel is dat Facebook-gebruikers over het algemeen positief nieuws delen met hun vrienden en geregeld inchecken bij lokale bedrijven. Die berichten zijn vervolgens zichtbaar in de timeline van hun vrienden. En dat is gratis reclame waar je zelf niks voor te doen! Ook buiten Facebook heeft een bedrijfspagina veel waarde, ze scoren namelijk ontzettend goed in Google. Op deze manier draagt een Facebookpagina dus ook nog eens bij aan je lokale online vindbaarheid.
Wat kun je nog verwachten?
Op dit moment test Facebook met allerlei technieken om de lokale ondernemer nog beter in beeld te brengen. In de Verenigde Staten wordt getest met een verbetering van de 'nearby searches', oftewel zoekopdrachten in de buurt. Stel je zoekt bijvoorbeeld naar een fysiotherapeut in de buurt, dan toont Facebook op basis van je locatie alle fysiotherapeuten in jouw directe omgeving. Op de getoonde kaart zie je precies waar de fysiotherapeuten zich bevinden. Vooral omdat zoveel mensen Facebook op hun mobiel gebruiken en daar de GPS op aan hebben staan, is dit voor bedrijven een waardevolle toevoeging.
Nieuwe opties
Lokale bedrijfspagina voor ondernemer essentieel
Facebook heeft een berg aan data van personen, maar ook steeds meer van bedrijven. Hierdoor heeft het de unieke kans om bedrijven en personen bij elkaar te brengen op basis van voorkeuren van de gebruiker. Daar ligt een belangrijke focus van Facebook. Helaas zijn nog niet alle eerder genoemde ontwikkelingen te zien op onze Nederlandse profielen, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Om hier als ondernemer van te profiteren is een lokale bedrijfspagina essentieel. Heb je hier geen kaas van gegeten of simpelweg geen tijd voor? Met het Netwerkprofiel zetten we in een paar eenvoudige stappen een bedrijfspagina voor je op. Zo is jouw bedrijf direct met de juiste informatie zichtbaar en vindbaar op Facebook. Meer weten over het Netwerkprofiel? Mijn collega's vertellen je er graag meer over.