Zoekwoorden kiezen
Stappenplan: maak van je tekst een SEO-tekst
Om hoog in Google te komen, is een goede tekst het grootste deel van het werk. Je kunt echter met een paar simpele stappen de kans dat je goed scoort vergroten. Met deze stappen maak je van jouw tekst een SEO-tekst:
1. Laat het zoekwoord terugkomen
Zorg dat het zoekwoord regelmatig in de tekst voorkomt. Wellicht is dit al zo, dan hoef je niets te veranderen. Als het een aantal alinea's lang niet voorkomt, is het toch handig om het toe te voegen. Let wel op dat je het niet overdrijft! Het overdreven herhalen van zoekwoorden wordt door Google bestraft en leest niet fijn voor bezoekers. Als je het zelf natuurlijk vindt overkomen, is het goed. Komt het wel erg vaak voor? Gebruik dan synoniemen.
2. Markeer de kopjes
Om Google wegwijs te maken in de tekst, markeer je dekopjes met H-markeringen. Hiervoor hoef geen whizzkid te zijn: in systemen zoals WordPress kun je dit makkelijk aangeven. Ben je zelf niet zo handig met websites of gebruik je een ander systeem? Vraag hier dan hulp bij.
De hoofdkop krijgt een H1-markering. Deze komt maar een keer voor. De tussenkopjes krijgen de markering H2.
Kopjes die onder de tussenkopjes vallen krijgen H3 mee.
Zo wordt voor Google duidelijk welke kopjes het meest belangrijk zijn en hoe je tekst is opgebouwd. Hoe beter Google je pagina begrijpt, hoe makkelijker je hoog in Google komt!
Je bent er bijna. Je hebt een goede tekst geplaatst en je site is klaar om hoger in Google te komen. Er is echter nog een ding dat je kan doen om te zorgen dat er zoveel mogelijk op jouw site wordt geklikt. Dat is het optimaliseren van de snippet.
Als iemand zoekt in Google, ziet hij of zij een korte beschrijving van je pagina. Zoek je bijvoorbeeld op 'elektrische fiets huren Amsterdam', dan zie je het volgende:
Dit heet de snippet. Deze kun je zelf aanpassen. Weet je niet hoe je dit doet? Neem dan contact op met degene die jouw site heeft gebouwd of degene die hem onderhoudt.
De snippet is het visitekaartje van je site. Als deze er goed uitziet, zullen mensen er eerder op klikken en je site bezoeken. De snippet bestaat uit de titel (de blauwe, grote tekst bovenaan) en de beschrijving (de tekst in het zwart).
4. Tips voor de titel
- Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de titel.
- Gebruik maximaal 65 karakters. Dan wordt de paginatitel nog volledig getoond. Het zou zonde zijn als de paginatitel halverwege wordt afgebroken.
- Gebruik je bedrijfsnaam aan het eind van elke titel.
5. Tips voor de beschrijving:
- Voeg het belangrijkste zoekwoord letterlijk toe. Dat wordt namelijk
dikgedrukt getoond, waardoor het meer opvalt. - Gebruik maximaal 155 karakters.
- Beschrijf puntsgewijs wat de zoeker aan de pagina heeft.
- Roep lezers op om door te klikken. Bijvoorbeeld door te eindigen
met 'lees het hier' of 'bekijk de collectie'. - Maak gebruik van symbolen. Symbolen als vinkjes werken goed
om meer op te vallen tussen de andere snippets.
Aan de slag om hoger in Google te komen
Nu weet je wat je kunt doen om hoger in Google te komen. Heb je deze stappen al gevolgd en wil je nog hoger komen? Of heb je geen tijd om zelf aan SEO te doen? Dan helpt Youvia je graag. Wij bepalen de beste zoekwoorden, schrijven professionele SEO-teksten en passen andere, geavanceerde tactieken toe. Benieuwd geworden naar wat Youvia voor jouw SEO kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvende SEO scan aan.