6 ontwikkelingen uitgelicht
1. Videocontent is king
Het is je vast al opgevallen dat je Facebook-tijdlijn rijkelijk is gevuld met video-posts. Facebook stimuleert het plaatsen van videobeelden door dit soort berichten een groter bereik te geven. Dat zit zo: plaats je een tekstbericht, dan toont Facebook deze statusupdate aan slechts 4% van je volgers. Met een fotobericht is dat al aan iets meer, 14%. Het grootste bereik haal je met een videopost: gemiddeld 35%. Deze cijfers maken videocontent als onderdeel van je marketingstrategie een stuk interessanter.
2. Hap, silk, weg-content
Op Instagram speelt video ook een grotere rol dan de voorgaande jaren. Sinds april 2016 kunnen gebruikers video's van 60, in plaats van 15 seconden uploaden. Maar de opmerkelijkste ontwikkeling binnen dit platform is de introductie van Instagram Stories. Een livestreamingfunctie voor tijdelijke foto- en videocontent. Vergelijkbaar met het succesvolle Snapchat. In plaats van enkele seconden zijn je uploads 24 uur zichtbaar voordat ze automatisch verdwijnen.
5. Shoppen via social media
Online aankopen doen via Facebook. Het gebeurt al enige tijd. Advertenties met een 'koop nu'-button sturen je klant door naar de webshop. Je hebt er wellicht zelf al ervaring mee. In 2017 is het misschien ook mogelijk om via Instagram producten te verkopen. In de Verenigde Staten zijn de shoppable fototags als proef geïntroduceerd: zie je een jas van een bepaald merk, dan kan je via de tag in de foto dit product direct kopen.
6. Retargeting op Facebook
Met hetzelfde of groter Facebookadvertentiebudget minder mensen bereiken. Je zou het niet zeggen, maar dit is een positieve ontwikkeling. Facebook maakt het mogelijk om steeds gerichter te adverteren. Doordat je de advertentiedoelgroep specifieker kunt selecteren, is je campagne waardevoller. Je bereik is in 2017 minder groot, maar wel relevanter dan vorig jaar.