Optimaliseer je website voor zoekmachines
Het is belangrijk dat potentiële klanten je website gemakkelijk vinden. Optimaliseer daarom je website voor zoekmachines. Dat heeft een aanzienlijke invloed op je vindbaarheid. De Engelse term voor het optimaliseren voor zoekmachines is Search Engine Optimization (SEO). We maken onderscheid tussen On page-SEO en Off page-SEO. In dit artikel gaan we in op On page-SEO. In het volgende artikel behandelen wij de Off page-factoren.
Hoe bepaalt Google de ranking van je website?
Google indexeert onophoudelijk alle websites. Zogenaamde 'spiders' voeren die analyses uit. Ze bezoeken je website lezen de content en volgen de links. Zo weet Google welke inhoud jouw site aanbiedt. Je website is nu zichtbaar in de zoekresultaten.
Na een zoekopdracht stelt Google een algoritme in werking. Deze reeks instructies zoekt naar de website die de vraag het beste beantwoordt. Als het antwoord volgens de interpretatie van Google op jouw website is te vinden, staat die bovenaan in de resultaten.
Als ondernemer wil je ervoor zorgen dat de spiders jouw website goed indexeren. Wil je eenvoudig bekijken hoe Google jouw website heeft geïndexeerd? Type dan in Google site:jouwwebsite.nl in.
Een ander belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid van je website is de laadsnelheid. Niet alleen Google houdt hier rekening mee. Meer dan de helft van de bezoekers verlaat je website als die niet binnen 3 seconden geladen is!
Leesbaarheid
Door een goede inrichting van je website, verbeter je de leesbaarheid van je site voor Google. Ga hiervoor eens aan de slag met schema.org. De grote zoekmachines ontwikkelden dit protocol speciaal voor bedrijven. Het helpt je om de informatie op je website eenvoudig te structureren. Een cruciaal onderdeel in de websitestructuur is je contactinformatie. Daarmee maak je aan Google bekend wie je bent en hoe klanten je kunnen bereiken.
Bereikbaarheid
Net zoals je fysieke bedrijf, moet ook je online filiaal goed bereikbaar zijn voor bezoekers. Consumenten zoeken steeds vaker via een mobiel apparaat. Die trend blijft de komende jaren groeien. Sinds 2015 geeft Google voorrang aan 'mobile friendly'-websites. In 2018 heeft Google daar nog een stapje bovenop gedaan. De zoekmachine baseert de ranking van de zoekresultaten op de mobiele versie van je website. Is je website niet voor mobiele apparaten geoptimaliseerd, dan heeft dat een nadelige invloed op de ranking van je site in de zoekresultaten. en andere bedrijfsprofielen).
Relevantie
Je website is nu technisch goed ingericht. Nu besteden we aandacht aan de inhoud. Want slechte of irrelevante informatie heeft negatieve impact op de score in de zoekresultaten. Communiceer op je website duidelijk wat jouw bedrijf doet, waar je gevestigd bent en welke diensten of producten je levert.
De volgende stap. Gebruik de gevonden trefwoorden op een relevante en technisch goede manier op je website. Dit zijn geschikte plaatsen voor trefwoorden:
- De 'Title Tags'. Dit zijn de paginatitels van je website die Google laat zien in de zoekresultaten. Maak in maximaal 64 tekens duidelijk wat je bedrijf doet.
- Verwerk op elke pagina je bedrijfsnaam en het belangrijkste trefwoord in de hoofdtitel (H1).
- Zorg ervoor dat hetzelfde trefwoord nog een keer voorkomt in de inleiding en op een andere plaats in de lopende tekst.