Online marketing op anderhalve meter (of meer)

Online Marketing Op Anderhalve Meter

We voelen allemaal weer een beetje vreugde in ons opbloeien. Ontken het maar niet ;). We hebben ons dit jaar dan niet licht laten onderkoelen door net iets te lang op een toch wat fris terrasje te blijven hangen; nu mogen we weer! Zij het met de nodige voorzorgsmaatregelen. Veel ondernemers hebben hier lang op vooruit gepland. Wat betekent de nieuwe situatie voor de online marketing? Dat dit een prachtmoment is om je vroege zomervreugde weer even te delen. Dat kan op veel manieren. In deze blog willen we je inspireren om de beste weg te vinden voor jouw bedrijf.

Begin bij je openingstijden

Een open deur misschien (haha), maar onder wisselende omstandigheden is het belangrijk voor je klanten dat je je openingstijden bijwerkt. Veel ondernemingen mogen nu langer open blijven, en consumenten willen dat graag weten, want het biedt hen extra flexibiliteit. Pas het dus op je website, social media, openingstijden.nl en andere platforms direct aan. Dan komt er niemand voor een dichte deur te staan. En klanten die liever tijdens minder drukke momenten langskomen, weten je dan met duidelijk vermelde uitgebreide openingstijden beter te vinden. En goed om te weten: zoekmachines geven je voordeel als je openingstijden op alle online pagina's gelijk zijn. Dus wees overal consequent.

Voeg een gezondheidscheck toe aan je inschrijvingen

Voor diensten waarbij langdurige aanwezigheid van de klant in een bedrijfspand onvermijdelijk is, geldt de gezondheidscheck. Heb je op je website een boekingsmodule en wil je vast voorsorteren? Voeg dan al bij de inschrijving de 5 vragen van het RIVM toe. Voor boekingen die al ruim van tevoren gemaakt zijn, zal dit niet veel uithalen. Die klanten zul je de vragen opnieuw moeten stellen. Voor boekingen op de korte termijn kan het wel zin hebben. En elke klant ziet dat je het virus serieus blijft nemen. Mogelijk denkt hij of zij twee keer na om een boeking te doen bij klachten. En is er toch iets? Dan heb je iets om op terug te vallen. Bij groepsreserveringen in horeca gaat dit uiteraard niet op.

Richt je op de vraag

Door de ingrijpende en soms plotselinge maatschappelijke veranderingen, verandert er veel in de vraag van consumenten. Naaiwinkels zijn als een gek mondkapjes aan het fabriceren, en het take-away drankje viert hoogtij. En wat dacht je van openluchtvakanties of airco's met virusfilter? Je hebt als ondernemer waarschijnlijk al lang bedacht welk deel van je aanbod op dit moment het meest gewild is. Is er een duidelijke voorkeur? Dan verdient het de aanbeveling om daar je advertentiebudget op te richten. Bij een flexibel product als SEA op maat is de omschakeling snel gemaakt.

Houd de lange termijn in de gaten

Over de komende maanden weten we veel niet, maar ook een heleboel wel. Zo weten we dat Google gewoon de belangrijkste zoekmachine blijft. We kunnen er ook op rekenen dat de producten en diensten die vroeger goed verkocht werden, ook in de toekomst weer afgenomen zullen worden. En dat online verkoop belangrijk zal blijven. Alles zal wat meer gespreid zijn, en het is in de komende maanden misschien het veiligst om je te richten op de lokale markt. Maar uiteindelijk blijft je online vindbaarheid doorslaggevend, dus blijf ervoor zorgen dat je site en social media geoptimaliseerd zijn voor Google. Doe dat door actief foto's en informatie te blijven delen over jouw bedrijf.

Maak er een anderhalvemeter-feestje van!

Zonder meteen het dak ervan af te blazen of onnodig risico te nemen, mogen we allemaal best even blij zijn met het feit dat we weer iets meer kunnen doen. Petje af voor iedereen! Dat gevoel wordt breed gedeeld en mag ook best worden geuit. Daarvoor zijn social media de plek bij uitstek. Zet wat mooie bloemen in je bedrijf, doe een dansje of zet een gekke hoed op. Maak er een ludieke anderhalvemeterfoto van en zet hem voor de grap gewoon online. Er mag gelachen worden. Het zal je online reputatie alleen maar goed doen.

Advies op maat van Youvia

Ben je zelf ook zo blij dat je onderneming weer stappen mag zetten, en wil je weten hoe je jouw online marketing hier het beste bij aansluit? Onze medewerkers spreken dagelijks ondernemers in dezelfde situatie, en denken graag met je mee voor advies.