Zo verover je een hoge plek
in de lokale ranking van Google
Aan de slag met Google Mijn Bedrijf
De factoren die van invloed zijn op de volgorde van lokale zoekopdrachten in Google waren ooit een groot mysterie. Gelukkig is Google de afgelopen paar jaar wat transparanter geworden over het algoritme dat de ranking van haar zoekresultaten bepaalt. Zo weten we dat de volgende elementen een belangrijke rol spelen:
Je hebt zelf niet altijd evenveel invloed op deze 3 punten. Het is daarom goed om te weten dat er factoren zijn die je wél zelf in de hand hebt. Deze spelen mee bij een betere ranking van je bedrijf in de zoekresultaten van onder meer Google Maps. Google Mijn Bedrijf is de regisseur in dit verhaal. Wij geven je 5 tips hoe jouw bedrijf een hoofdrol verovert in de lokale zoekresultaten.
2. Zorg dat je bedrijfsgegevens up-to-date zijn
Zorg ervoor dat de bedrijfsgegevens compleet zijn en dat je een beschrijving van je onderneming toevoegt in Google Mijn Bedrijf. De gegevens zijn vervolgens voor jouw klanten te vinden in onder meer Google Maps. De volgende informatie mag in ieder geval niet ontbreken om lokaal gevonden te worden:
3. Houd de openingstijden up-to-date
4. Ga in gesprek met de klant
Zorg niet alleen dat klanten reviews schrijven, maar reageer er ook op. Dit kan via Google Mijn Bedrijf. Je laat zo aan Google zien dat je waarde hecht aan de feedback van klanten. Reageren doe je natuurlijk niet alleen voor de zoekmachine. Je (toekomstige) klanten waarderen het ook. Het schept vertrouwen en versterkt jouw online reputatie. Dit zorgt voor terugkerende en nieuwe klanten.