Wat als je bijna verdrinkt in klantaanvragen, maar niemand in dienst hebt om de opdracht uit te voeren?
Wat nou als je geen klanten, maar personeel nodig hebt?
Voor bouwbedrijven, hoveniers, dakdekkers, schilders en vergelijkbare ondernemers is dit waarschijnlijk een heel bekend scenario. Het personeelstekort binnen deze branche vormt al jaren de belangrijkste reden dat bedrijven niet door kunnen groeien.
Nu kunnen wij natuurlijk niets doen aan het feit dat mensen al jarenlang meer theoretisch opgeleid worden en we dus steeds minder praktisch geschoolde mensen in Nederland hebben, maar we kunnen wel helpen bij het vinden van de mensen die er wél zijn. Hoe? Dat leggen we je hieronder uit door middel van 3 minder voor de hand liggende tips.
1. Maak je vacatures zichtbaar in Google
Google Bedrijfsprofiel, voorheen Google Mijn Bedrijf, biedt ontzettend veel opties aan om kenbaar te maken wat jullie doen, hoe (potentiële) klanten jullie kunnen bereiken en wat er bij jouw bedrijf te vinden is. Zo ook vacatures.Social Posting
Net zoals bij andere social mediakanalen zoals Instagram of Facebook kun je content plaatsen in Google. Het is mogelijk om een bericht te plaatsen in je Google Bedrijfsprofiel waarin je vertelt over je openstaande vacatures. Het fijne hiervan is dat je direct met Google communiceert, dus deze content wordt over het algemeen snel getoond in de zoekresultaten.Wanneer je ingelogd bent in Google Bedrijfsprofiel dan kun je je posts inplannen onder het kopje "Posts". Heb je een Online Locatie Manager van Youvia, ga dan naar "Bedrijfsprofielen" en daarna naar "Plaats bericht".
Veelgestelde vragen
Een tweede mogelijkheid is het benutten van je Veelgestelde Vragen in Google. Je zou bijvoorbeeld als vraag toe kunnen voegen: "Zijn er openstaande vacatures bij Bedrijf X?". Helaas is het niet mogelijk om een link te plaatsen naar een vacaturepagina, maar je kunt wel een antwoord toevoegen waarin je omschrijft naar wie je op zoek bent. Bijvoorbeeld: "Jazeker, bij Bedrijf X zijn we op zoek naar een engineer werktuigbouwkunde en een monteur installatietechniek. Bekijk onze website voor meer informatie."In onze Online Locatie Manager vind je deze instellingen in de Knowledge Graph van jouw bedrijf(slocatie) onder het kopje "Veelgestelde vragen".
Trefwoorden
Als je gebruikmaakt van de Online Locatie Manager, dan kun je onder "Aanvullende eigenschappen" trefwoorden toevoegen. Door middel van trefwoorden kun je ervoor zorgen dat voor jou relevante zoekwoorden op meer dan 35 verschillende platformen zichtbaar worden. Hoe vaker Google tijdens het indexeren dezelfde zoekwoorden tegenkomt rondom jouw bedrijf, hoe beter je hierop gevonden wordt.Voeg dus bijvoorbeeld "functie loodgieter" of "vacature cv-ketel monteur" toe, dan worden deze termen meegestuurd naar alle bedrijfsprofielen die wij voor jouw onderneming live hebben staan.
2. Creëer een 'Werken bij' pagina
Waarschijnlijk heb je al een hartstikke mooie website voor jouw bedrijf, maar heb je ook een aparte pagina voor je vacatures? Hoe specifieker de websitepagina, hoe beter deze gevonden wordt in Google op specifieke zoekopdrachten. Dus als iemand heel gericht zoekt op een functie binnen jullie branche en ze wonen ook nog eens in de buurt, dan wil je natuurlijk dat ze jouw vacature te zien krijgen. Super slim dus om hier een aparte pagina aan te wijden.Na het lanceren van deze pagina zal je helaas wel even geduld moeten hebben, Google zal eerst de pagina moeten indexeren. Vraag een snellere indexering aan via Google Search Console om sneller zichtbaar te zijn tussen de zoekresultaten.
Heb je een website bij Youvia? Dan richten wij met veel plezier deze pagina voor je in. Klik hier om jouw verzoek in te dienen. We zijn er natuurlijk ook voor je wanneer je nog geen website hebt en wil weten wat wij hierin voor je kunnen betekenen. :-)
3. Adverteren in Google
Heb je een vacaturepagina toegevoegd aan je website en wil je snel meer verkeer naar deze pagina toetrekken? Dan kan het een idee zijn om hier een SEA-campagne voor op te starten. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel: adverteren in de zoekmachines. In je advertentietekst kun je kort aangeven wat voor soort bedrijf je bent en naar wie je op zoek bent. Deze tekst sluit je af met een Call To Action om aan te sporen tot het doorklikken naar jouw 'Werken bij'- of vacaturepagina.Vind je het fijn om hierbij geholpen te worden door een team van specialisten? Neem dan contact met ons op.