De ontwikkeling van je bedrijf online
Klantreviews: online mond-tot-mondreclame
Een grote kans voor bedrijven om zich door te ontwikkelen ligt bij reviews. Een van de belangrijkste manieren om aan nieuwe klanten te komen is door aanbevelingen van anderen. Offline heet dit mond-tot-mondreclame, online zijn het reviews. Potentiële klanten onderzoeken een bedrijf of product zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken. Reviews spelen daarin een grote rol. Het geeft vertrouwen als anderen al een positieve ervaring hebben gehad met een bedrijf. Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven met reviews meer kliks krijgen en hoger scoren in de ranking. Actief vragen om reviews, geeft je dus een voorsprong op de concurrentie.
Google bekijkt je website zoals een klant een etalage bekijkt
Je pand staat en je bouwt bekendheid op in je regio. Het is tijd om het interieur en de inrichting van je bedrijf te verbeteren. Stel jezelf voor dat potentiële klanten door een winkelstraat lopen en via het raam naar binnen kijken. Je wilt deze klanten overtuigen door duidelijk zichtbaar te maken wat je ze te bieden hebt, welke producten je verkoopt, en wat de situatie in je bedrijf is. Staat er een te lange rij voor de kassa of word je slecht geholpen, dan zullen ze misschien wel doorlopen. In de online wereld loopt niet de klant, maar Google voorbij aan je website. Deze zoekmachine bekijkt dezelfde zaken. Weet Google bij het bekijken van je website precies wie je bent, wat je doet, en of iemand snel naar binnen kan? Zorg daarom dat de meta-tags en laadtijden van je site in orde zijn. Dit noemt men 'On-Page SEO'. Google geeft ook voorrang aan mobiel geoptimaliseerde websites. Door je website te optimaliseren, heb je een betere kans om in de resultaten van de zoekmachine te verschijnen.
Help klanten je online bedrijf te vinden
Vervolgens ga je nadenken over manieren om meer klanten naar je bedrijf te trekken. Belangrijk daarbij is dat je duidelijk aangeeft waar klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Denk daarbij aan bewegwijzering langs de kant van de weg of in de winkelstraat. In de online wereld kun je dit vergelijken met het creeëren van links naar je website. Dit noemen we 'linkbuilding' en is een essentieel onderdeel van Off-Page SEO. Deze links genereer je bijvoorbeeld door het schrijven van unieke content op andere platformen en websites. Als andere websites links naar jouw site plaatsen, geven ze vertrouwen en autoriteit mee. Het gevolg is dat zoekmachines je website als betrouwbaar zien, waardoor de ranking (positie in de zoekresultaten) verbetert. Dit is een manier om meer verkeer naar je site te krijgen.
Conclusie
Zorg dat de opbouw van je bedrijf ook online in orde is door het consistent vermelden van je bedrijfsgegevens op belangrijke websites. Stop niet zodra je deze basis hebt gelegd, want de verdere ontwikkeling met reviews en een SEO-geoptimaliseerde website is ontzettend belangrijk. Niet alleen verbeter je hiermee je online vindbaarheid, maar hiermee onderscheid je je ook van de concurrenten. Hierdoor is de kans groter dat de potentiële klant op jouw website of bedrijfsprofiel klikt en dat ze de reviews lezen. Zoekmachines zien dit als interactie met jouw bedrijf en dat is voor hen een bevestiging dat jouw bedrijf het juiste antwoord is op de zoekopdracht van de gebruiker. En voilà; hiermee verstevig je direct jouw positie in de zoekresultaten.