Maak je offline bedrijf online vindbaar

Maak Je Offline Bedrijf Online Vindbaar

Het zijn 2 verschillende werelden. Toch kun je de offline ontwikkeling van je bedrijf enigszins vergelijken met de online ontwikkeling. De basis om online gevonden te worden ligt bij bedrijfsvermeldingen. Offline heb je misschien slechts één fysieke plaats waar je te vinden bent. Online kunnen potentiële klanten op honderden websites bedrijven vinden. Daar kan ook jouw bedrijf tussen staan. Of niet. Of verkeerd. Of slechts deels. En dat is vervelend, want dat heeft een negatieve invloed op de online vindbaarheid van je bedrijf. Juist daarom is het noodzakelijk om met je bedrijfsgegevens overal correct vermeld te staan. Maar waar begin je? Wat kun je doen? En hoe doe je dat vervolgens? 

De basiselementen van een goede vermelding

Juist daarom zijn bedrijfsvermeldingen op belangrijke websites, zoals Google (via Google Mijn Bedrijf), Facebook, Openingstijden.nl en vele anderen, cruciaal. Zij vormen de basis van je online vindbaarheid. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf op deze websites met de juiste gegevens vermeld staat. Dit noemen we ook wel je bedrijfsprofiel. Denk daarbij aan de bedrijfsnaam, het adres, het telefoonnummer en de url van je website. Op dit moment hoeft dit nog geen geavanceerde website te zijn, maar zorg dat de bedrijfsgegevens op je website in ieder geval gemakkelijk te lezen zijn door Google. Hier komen we later nog op terug. 
Fundamenteel bij het plaatsen van je bedrijfsgegevens op al deze websites, is dat het bedrijfsprofiel hetzelfde “oftewel consistent“ is en blijft. Dit betekent niet dat je nooit meer mag verhuizen of je e-mail of telefoonnummer niet mag wijzigen. Het betekent wel dat je je bewust bent van waar jouw gegevens staan en dat je ze overal up-to-date houdt. Let er daarnaast ook op dat je jouw bedrijf op deze websites in de juiste categorie plaatst. Door de juiste, consistente bedrijfsgegevens door te geven aan deze websites, zoals Google, jouw bedrijf meer. En dit is relevant omdat zoekmachines hun gebruikers correcte antwoorden willen bieden. Hierdoor zullen zij resultaten tonen waarin ze vertrouwen hebben. Met een consistent bedrijfsprofiel zet je een stap in de goede richting. 

De ontwikkeling van je bedrijf online

In de offline wereld heb je als nieuwe ondernemer je pand betrokken, ben je vindbaar voor je klanten en ben je gestart met het leveren van producten en/of diensten. Ondernemers beseffen dat het hier voor de offline wereld niet stopt. Je wilt je bedrijf verder ontwikkelen door een duidelijke uitstraling neer te zetten, de reputatie op te bouwen, mond-tot-mondreclame te genereren en ongetwijfeld nog veel meer. Veel ondernemers beseffen niet dat dit ook geldt voor de online wereld. Ook hier houdt het niet op 'als het pand gebouwd is'. Wel heb je een vliegende start gemaakt en heb je online plaatsen gecreeërd waar je met de juiste informatie (je bedrijfsprofiel) vindbaar bent. Maar wil je je onderscheiden van de concurrentie en nieuwe klanten binnenhalen? Dan is het verstandig jouw bedrijf ook online verder te ontwikkelen. 

Klantreviews: online mond-tot-mondreclame

Een grote kans voor bedrijven om zich door te ontwikkelen ligt bij reviews. Een van de belangrijkste manieren om aan nieuwe klanten te komen is door aanbevelingen van anderen. Offline heet dit mond-tot-mondreclame, online zijn het reviews. Potentiële klanten onderzoeken een bedrijf of product zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken. Reviews spelen daarin een grote rol. Het geeft vertrouwen als anderen al een positieve ervaring hebben gehad met een bedrijf. Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven met reviews meer kliks krijgen en hoger scoren in de ranking. Actief vragen om reviews, geeft je dus een voorsprong op de concurrentie.

Google bekijkt je website zoals een klant een etalage bekijkt

Je pand staat en je bouwt bekendheid op in je regio. Het is tijd om het interieur en de inrichting van je bedrijf te verbeteren. Stel jezelf voor dat potentiële klanten door een winkelstraat lopen en via het raam naar binnen kijken. Je wilt deze klanten overtuigen door duidelijk zichtbaar te maken wat je ze te bieden hebt, welke producten je verkoopt, en wat de situatie in je bedrijf is. Staat er een te lange rij voor de kassa of word je slecht geholpen, dan zullen ze misschien wel doorlopen. In de online wereld loopt niet de klant, maar Google voorbij aan je website. Deze zoekmachine bekijkt dezelfde zaken. Weet Google bij het bekijken van je website precies wie je bent, wat je doet, en of iemand snel naar binnen kan? Zorg daarom dat de meta-tags en laadtijden van je site in orde zijn. Dit noemt men 'On-Page SEO'. Google geeft ook voorrang aan mobiel geoptimaliseerde websites. Door je website te optimaliseren, heb je een betere kans om in de resultaten van de zoekmachine te verschijnen.

Help klanten je online bedrijf te vinden

Vervolgens ga je nadenken over manieren om meer klanten naar je bedrijf te trekken. Belangrijk daarbij is dat je duidelijk aangeeft waar klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Denk daarbij aan bewegwijzering langs de kant van de weg of in de winkelstraat. In de online wereld kun je dit vergelijken met het creeëren van links naar je website. Dit noemen we 'linkbuilding' en is een essentieel onderdeel van Off-Page SEO. Deze links genereer je bijvoorbeeld door het schrijven van unieke content op andere platformen en websites. Als andere websites links naar jouw site plaatsen, geven ze vertrouwen en autoriteit mee. Het gevolg is dat zoekmachines je website als betrouwbaar zien, waardoor de ranking (positie in de zoekresultaten) verbetert. Dit is een manier om meer verkeer naar je site te krijgen.

Verstevig je positie in de zoekresultaten

Zoekmachines worden steeds slimmer en kijken mee naar het gedrag en de persoonlijke situatie van hun gebruikers (hun klanten). Wordt er vaak op je website of bedrijfsvermelding geklikt? Dan is dat een teken voor zoekmachines dat jouw bedrijf de zoekopdracht goed beantwoordt, waardoor je bedrijf een terugkerend resultaat wordt in de topresultaten. Daarnaast kijken zoekmachines naar de persoonlijke situatie van hun gebruikers. Bijvoorbeeld waar de gebruiker zich bevindt, of de gebruiker zoekt via mobiel of desktop, of dat de gebruiker jouw website of vermelding ooit al bezocht heeft. Dit kan allemaal meespelen in de beslissing van zoekmachines om je bedrijf te tonen.

Als je dit vertaalt naar de offline wereld, dan is veel te verklaren. Zo zal je bedrijf vaker bezocht worden door klanten uit de directe omgeving en zullen klanten terugkeren naar je bedrijf als dat aan hun verwachting voldeed. Daarnaast zal jouw populaire, drukbezochte bedrijf een voordeel hebben ten opzichte van het slecht bezochte bedrijf. Zowel online als offline is populariteit een belangrijke indicatie dat je iets goed doet.

Conclusie

Zorg dat de opbouw van je bedrijf ook online in orde is door het consistent vermelden van je bedrijfsgegevens op belangrijke websites. Stop niet zodra je deze basis hebt gelegd, want de verdere ontwikkeling met reviews en een SEO-geoptimaliseerde website is ontzettend belangrijk. Niet alleen verbeter je hiermee je online vindbaarheid, maar hiermee onderscheid je je ook van de concurrenten. Hierdoor is de kans groter dat de potentiële klant op jouw website of bedrijfsprofiel klikt en dat ze de reviews lezen. Zoekmachines zien dit als interactie met jouw bedrijf en dat is voor hen een bevestiging dat jouw bedrijf het juiste antwoord is op de zoekopdracht van de gebruiker. En voilà; hiermee verstevig je direct jouw positie in de zoekresultaten.

Vraag nu een gratis Online marketing Check aan en ontvang gratis tips van onze online marketing experts.

Onze online marketing experts zullen je laten zien wat jij kunt doen om online meer bezoekers, leads en klanten te werven, door middel van het inzetten van diverse online marketing technieken.

Meest gelezen artikelen