Waarom zijn reviews belangrijk?
Bij beoordelingen en reviews denk je misschien meer aan restaurants of producten op websites als bol.com en Coolblue dan aan fysiotherapeuten, loodgieters, advocaten, garagebedrijven of financieel adviseurs. Maar tegenwoordig zijn online reviews enorm belangrijk. Voor alle ondernemers. In welke branche dan ook. Reviews hebben een grote impact op het aankoopgedrag van consumenten. In feite geeft bijna 90% van de consumenten aan dat reviews zeer belangrijk zijn in hun beslissing om een bepaald product te kopen of dienst af te sluiten.*
Reviews spelen een grote rol in het besluitvormingsproces in verschillende sectoren: naar schatting 90% van de consumenten vertrouwt online reviews net zo goed als persoonlijke aanbevelingen en beoordelingen.
Dit is een voorbeeld van een klantkeuze voor een financiële adviseur om de impact te illustreren die reviews kunnen hebben: een moeder van twee pubers werkt als zzp’er. Zij maakt zich zorgen over hoe deze pubers straks een eigen woning kunnen kopen en zij gaat op zoek naar een financieel adviseur. Zij heeft het druk en wil niet te veel tijd besteden aan het doen van onderzoek. Natuurlijk informeert ze eerst bij familie en vrienden of zij een adviseur kennen die ze aanbevelen.
Tijdens een lunch raadt een vriend er één aan en wanneer ze thuiskomt, zoekt ze naar informatie over deze adviseur online. Dit is waar het online onderzoek van de klant begint en waar de reviews een grote impact hebben. Stel dat de adviseur zeer weinig of slechte reviews heeft, ten opzichte van zijn concurrenten, loopt hij het risico dat de moeder contact gaat opnemen met één van zijn concullega’s.
Reviews zijn van cruciaal belang als het gaat om goed gevonden te worden in zoekopdrachten op google maps, zoekmachines en chatbots als Siri, Alexa die consumenten elke dag gebruiken. Er zijn drie belangrijke factoren die meespelen of je voorkomt in de lokale zoekresultaten van Google:
- Afstand: Heb je bijvoorbeeld als ondernemer jouw vermelding geclaimd op Google mijn bedrijf en is jouw adres in de buurt van de locatie waar een klant zou kunnen zoeken? Tegenwoordig hoeven consumenten niet eens "bij mij in de buurt" in te voeren in hun zoekopdrachten - er wordt aangenomen dat de klant op zoek is naar iets in de buurt.
- Relevantie: Heb je gespecificeerd op je Google mijn bedrijf wat je precies doet en welke specialiteiten je hebt, zoals certificeringen, onderscheidingen of gesproken talen? Op deze manier zorg je ervoor dat jouw vermelding wordt weergegeven voor klanten die op zoek zijn naar een specifieke service die jij levert (bijvoorbeeld 'financieel adviseur die Duits spreekt').
- Prominentie: dit is waar reviews een rol spelen, met name de beoordeling, hoeveelheid en recentheid.
De manier waarop consumenten zoeken is veranderd. Mensen zoeken steeds vaker naar dingen als 'beste financieel adviseur bij mij in de buurt'. Ook is het aantal mobiele zoekopdrachten met de term 'beste' sinds 2016 met 80% toegenomen. En vaak, wanneer je het woord 'beste' in een zoekopdracht opneemt, filtert Google de lokaal gevonden bedrijven vooraf, zodat alleen bedrijven en professionals met beoordelingen van vier sterren en hoger zichtbaar worden.
Om online te concurreren, is het beheren van reviews van cruciaal belang voor jouw digitale strategie en succes.
Actief verzamelen, dus aan je klanten vragen, is zeer belangrijk, want klanten zullen uit zichzelf zelden spontaan een positieve review schrijven.
Wil je aan de slag gaan met reviews en heb je hulp nodig? Laat je vrijblijvend adviseren door een Youvia expert. Bel 020-4086400 of plan en gratis demo in via de volgende pagina ik wil graag een review demo.
*Youvia, eigen onderzoek, 2021