2. Geen advertenties meer naast de zoekresultaten
Tot februari 2016 werden advertenties op je desktopcomputer zowel aan de bovenkant als náást de zoekresultaten aan de rechterkant getoond. Sinds de update die Google destijds uitrolde, zijn de advertenties niet meer naast de zoekresultaten te zien, maar alleen boven en onder. Het aantal advertenties bovenaan de pagina is daarmee wel gestegen van 3 naar 4. Verwacht werd dat de kosten per klik hiermee de pan uit zouden rijzen, maar uiteindelijk blijkt dat het een win-winsituatie is voor zowel Google als jouw onderneming. De CTR (click through rate) is namelijk hoger en de CPC (cost per click) lager.
4. De persoonlijke aanpak loont
De demographic targeting for search ads en customer match die in het laatste kwartaal van 2016 gelanceerd werden, zorgen er ook in 2017 voor dat je advertenties 'persoonlijker' kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld bod-aanpassingen instellen op basis van leeftijd en geslacht, en gericht targeten of uitsluiten. En zoals iedere marketeer weet: persoonlijke benadering werkt.
6. Een andere manier van zoeken met voice search
Je telefoon een spraakgestuurde zoekopdracht geven. Doe jij het al? Wist je dat inmiddels 20% van de zoekopdrachten in Google wordt uitgevoerd via voice search? Voice search gebruiken we op een andere manier dan dat we een zoekopdracht intypen. Spraakzoekopdrachten zijn meer vraaggestuurd en volledige zinnen vervangen de korte woordcombinaties waaraan we gewend zijn. Hoe Google hierop in gaat spelen met search advertising? Dat kunnen we nog niet voorspellen, maar er zal binnenkort ook in zoekmachineadvertenties ongetwijfeld onderscheid gemaakt worden tussen een spraakgestuurde en getypte zoekopdracht.