Adverteren in zoekmachines: waarom en hoe start je met een SEA-campagne?
Waarom investeren in zoekmachine-adverteren?
Een advertentiecampagne opzetten: hoe begin je?
Bepaal je doelgroep
Het is ook goed om te bedenken wie je doelgroep is. Google Ads maakt het mogelijk om jouw advertentie te laten zien aan specifieke doelgroepen. Mensen met bepaalde interesses, met bepaald koopgedrag of die afkomstig zijn uit jouw regio. Je kunt dit allemaal selecteren voor een zo effectief mogelijke SEA-campagne. Heb je je doelstelling en doelgroep bepaald? Dan is het tijd om te starten met de opzet van je campagne. Heb je nog geen AdWords-account? Dan is dat de eerstvolgende stap om te zetten.
Koppel Google Analytics aan je website
Heb je al Google Analytics aan je website gekoppeld, dan kun je deze stap overslaan. Heb je dit nog niet, wacht hier dan niet te lang mee. Analytics geeft veel interessante informatie die je kunt gebruiken bij de opzet van een online advertentiecampagne. Je kunt onder meer zien via welke zoekopdrachten je websitebezoekers op jouw site belanden. Nog geen Analytics? Je koppelt dit gemakkelijk aan jouw website.
Weet wat je meet binnen een SEA-campagne
Je wilt natuurlijk wel dat jouw campagne wat oplevert. Dit is meetbaar te maken door zogeheten conversies in te stellen. Een conversie is iets dat je wilt dat een bezoeker doet op jouw site. Bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, het voltooien van een aankoop of het aanklikken van je contactgegevens. De statistieken in je account geven je inzicht in de conversies. Met die informatie is het mogelijk om je advertentiecampagne verder te optimaliseren. Zo kun je het meeste uit jouw campagne halen.
Bedenk relevante zoekwoorden voor je advertenties
Wat voor jouw campagne relevante zoekwoorden zijn, hangt uiteraard af van je branche, producten en diensten. Wees zo specifiek mogelijk. Stel je hebt een webshop voor schoenen, dan is 'schoenen' een te algemeen zoekwoord. Jouw doelgroep is specifieker op zoek naar bijvoorbeeld 'witte sneakers', 'nette zwarte herenschoenen' of 'rode pumps' Je kunt deze zoektermen nog relevanter maken door woorden als 'online' en 'kopen' toe te voegen. De Google Keyword Planner is een handige tool die helpt bij het bepalen van relevante zoekwoorden.
"Je hebt zelf in de hand hoeveel je aan Google Ads spendeert."
Bepaal je budget
Hoeveel je uitgeeft aan Google Ads heb je zelf in de hand. Jij bepaalt het maximale budget voor je campagne en de maximale prijs die je wilt betalen voor een klik. Heb je bijvoorbeeld een dagbudget van € 50,- ingesteld, dan zul je nooit meer dan dit bedrag kwijt zijn. Bovendien is het systeem zo ingericht dat jouw budget alleen op gaat als er voldoende op je advertentie is geklikt.
Schrijf toepasselijke en aansprekende advertentieteksten
Maak je advertentietesksten pakkend en relevant. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrent? Wat moeten jouw klanten echt weten? Benoem dit kort en bonding in de advertentieteksten. Lees daarvoor ook onze tips voor het schrijven van een succesvolle SEA-campagne.
Uitsluitingszoekwoorden toepassen
Door bepaalde zoektermen van jouw SEA-campagne uit te sluiten, haal je meer uit je advertentiebudget. We pakken nog eens het voorbeeld van de schoenenwebshop erbij. Stel je verkoopt uiteenlopende soorten schoenen, maar geen tennisschoenen. Dan kun je 'tennisschoenen' als uitsluitingszoekwoord opnemen in je campagne. Door specifieke zoektermen uit te sluiten, maak je jouw campagne relevanter voor de zoekmachinegebruikers. Je krijgt geen bezoekers op je site die net iets anders zoeken, dus betaal je ook niet voor de klik.
De experts van Youvia staan voor je klaar
Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van waar je op moet letten als je gaat adverteren via Google. Heb je toch nog vragen over SEA, stel deze dan aan de experts van Youvia. Wij staan voor je klaar om je verder te helpen met jouw online marketing.